Pamätáme si na základe Vône?

Prepojenie vône a pamäte.

Raz za čas sa mi dostane do rúk nový produkt a má vôňu, ktorú neviem zaradiť. Iste, ingrediencie tam napísané sú, ale aj tak mi vôňa bude „niečo pripomínať“. Potom si spomeniem, že mi pripomína telové mlieko, ktoré používala moja mama, keď som bola malá. Jeho vôňa ma zaplaví endorfínmi a upokojuje ma. Milujem to!

 

vôňa nás spája s našimi emóciami

 

Prečo je to tak, že vôňa má takú silu, keď ide o naše spomienky a s nimi spojené emócie? Prečo niektorí ľudia považujú vôňu vecí za skvelú, zatiaľ čo iných odpudzuje? Odpoveď leží v našej anatómii a siaha až do detstva.

Čuch je jediný plne vyvinutý zmysel, ktorý má plod už v maternici.  Je najrozvinutejší u detí až  do 10 rokov, kým prevahu neprevezme zrak.

 

Detstvo je obdobím, v ktorom si vytvoríme „základ vôní, ktoré budeme mať radi alebo nenávidieť po zvyšok svojho života“.

 

Je pravdepodobné, že veľká časť našej emocionálnej reakcie na vôňu je riadená osobitou spomienkou. To potvrdzuje, že rôzni ľudia môžu mať úplne odlišné vnímanie tej istej vône. Vezmite si napríklad parfém; niekto ho môže považovať  za „silný“, „aromatický“ alebo „opojný“, zatiaľ čo iný ju opisuje ako „dominantnú“, „nepríjemnú“ či „doternú“.

Napriek tomu však existujú určité pachy, ktoré sú všetkým ľuďom odporné, najmä preto, že nás varujú pred nebezpečenstvom; napríklad zápach dymu alebo skazeného jedla.

 

Vôňa a emócie sú uložené ako jedna spomienka.

Pachy sú ovládané čuchovým centrom a vedú priamo do limbického systému vrátane amygdaly a hipokampu, teda oblastí súvisiacich s emóciami a pamäťou. Zdá sa, že čuch a pamäť sú tak úzko prepojené kvôli anatómii mozgu. To isté platí pre chuť a pamäť. Keď žujeme, molekuly v jedle, vrátia sa retro-nazálne späť do nosového epitelu, čo znamená, že v podstate že:

 

„všetko, čo považujete za chuť, je hlavne vôňa“

 

Keď jete všetky tie krásne, komplikované chute… všetky vlastne ani tak nechutia ako voňajú… Túto teóriu môžete otestovať tak, že si dáte štipec na nos, keď budete jesť vanilkovú, banánovú alebo čokoládovú zmrzlinu za sebou. Namiesto toho, aby ste ochutnali chuť, zistíte len, že to chutilo sladko! Niektoré koreniny, ktoré pridáte do jedla, budú mať minimálnu chuť, ale vôňa spôsobí, že jedlo bude mať komplexnejšiu chuť. Toto vám môžu potvrdiť tí, ktorí prišli kvôli veľmi silnej nádche alebo corone o čuch – všetko jedlo im zrazu chutí jednotvárne ☹

 

Vône nám pripomínajú rôzne udalosti - príjemné aj nie príliš pekné.

 

Okrem zmyslu, ktorý je najviac spojený s pamäťou, je čuch aj vysoko emotívny. Parfumérsky priemysel je postavený na tomto spojení.

 

Parfuméri vyvíjajú vône, ktoré sa snažia sprostredkovať obrovské množstvo emócií a pocitov: od túžby po nehe – k moci, cez vitalitu – až k relaxácii.

 

Preto tu má aromaterapia a jej dôkladné poznanie svoje nenahraditeľné miesto!

 

Zdroj: https://www.wolfeborocoop.org/